පහත පලවන්නේ ග්රීසියේ හිටපු මුදල් ඇමති යානිස් වරුෆාකිස් මේ වනවිට ඊශ්රායලය විසින් සිදුකරන පලස්තීන ජන සංහාරය පිලිබඳ සිදුකල අදහස් දැක්වීමක සිංහල පරිවර්තනයයි. DiEM25 නම් යුරෝපීය වාමාංශික ව්යාපාරයේ කැඳවුම්කරු ලෙස කටයුතු කරන වරුෆාකිස් ප්රකට දේශපාලන න්යායධරයෙක් ද වේ.
හමාස් සංවිධානය හෝ ඊශ්රායල පදිංචිකරුවන් හෙළා දැකීම ප්රතික්ෂේප කරන නමුත් ඊශ්රායල–පලස්තීනයේ සාහසික ක්රියාවල වැරදිකරුවන් වන්නේ යුරෝපීයයන් සහ ඇමරිකානුවන් වන බව මා අවධාරණය කරන්නේ ඇයි?
හමාස් සංවිධානය ඊශ්රායලයට ප්රහාරයක් දියත් කළ විට, එයින් ඇති විය හැකි ප්රචණ්ඩත්වය සහ දුක් වේදනා ගැන මම තැති ගත්තෙමි. මේ නිමක් නැති අමානුෂික චක්රයේ මූල හේතුව තේරුම් ගැනීමට මම උත්සාහ කළෙමි. එයට මූලික හේතුව කුමක්ද? හමාස්, ඊශ්රායල පදිංචිකරුවන්, නෙතන්යාහු, පලස්තීන අධිකාරිය, ඊශ්රායල් සහ පලස්තීනුවන් යන සියලු දෙනා මෙම ගැටුමට සම්බන්ධය. ඉහත සියල්ලෝම මේ අධම නාට්යයක නළුවන් වුවද, ඒ එකෙකුවත් එහි කතුවරයා හෝ එහි නිර්මාතෘ නොවේ. එසේනම් මෙයට වග කිව යුත්තේ කවුද? ඔවුන් වත්මන් තත්වයේ එකම ආදි කතුවරුන් නොවන බව සැලකිල්ලට ගැනීම වැදගත්ය. පවතින ගැටුමට දායක වී ඇති ඓතිහාසික, දේශපාලනික සහ සමාජීය සාධක සම්බන්ධ මූල හේතු සංකීර්ණ සහ බහුවිධ බව මතක තබාගත යුතුය.
මගේ ප්රතිචාරය වන්නේ ඊශ්රායල-පලස්තීන ගැටුමේ නිමක් නැති ප්රචණ්ඩත්වයේ මූල හේතුව දශකයක් තිස්සේ වර්ණභේදවාදී ක්රමයක් ගොඩ නැගීම බවය. ඊශ්රායල ආක්රමණය සහ වර්ණභේදවාදය අවසන් කිරීම පලස්තීන සහ ඊශ්රායල යන දෙපාර්ශවයේම අහිංසක ජීවිත අහිමි වීම අවම කිරීමේ තීරණාත්මක පළමු පියවර බව මම යෝජනා කරමි.
ඔක්තෝබර් 8 වැනිදා බර්ලිනයේ පැවති සම්මුඛ සාකච්ඡාවකදී, ඊශ්රායල-පලස්තීනයේ ක්රියා සම්බන්ධයෙන් හමාස් හෝ ඊශ්රායල පදිංචිකරුවන් හෙළානොදැකීමට මම තීරණය කළෙමි. ඒ වෙනුවට, මම යුරෝපීයයන් සහ ඇමරිකානුවන් විවේචනය කළ අතර, සැබෑ වැරදිකරුවන් වන්නේ අප බව යෝජනා කළෙමි. මෙම ම්ලේච්ඡ ක්රියාවන්ට මූලික හේතුව වන වර්ණභේදවාදයට තීරණාත්මක ක්රියාමාර්ග නොගෙන දශක ගණනාවක් තිස්සේ පැවතීමට අප ඉඩ දී ඇති බව මම තර්ක කළෙමි.
එක් අතකින් හමාස් සංවිධානය හෙළා දකින අතර අනෙක් පැත්තෙන් පලස්තීන අයිතීන් වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමේ පහසු මාර්ගය නොගැනීමට මම තීරණය කළෙමි. ඒ වෙනුවට, යුරෝපීයයන් සහ ඇමරිකානුවන් වගකිව යුතු බව අවධාරණය කිරීමට මට අවශ්ය විය. යුරෝපීයයන් සහ ඇමරිකානුවන් වශයෙන් එය අපගේ සාමූහික වගකීමක් යන අදහස මම ඉස්මතු කළෙමි.
මා හමාස් සංවිධානය සහ ඊශ්රායල පදිංචිකරුවන් හෝ ඔවුන්ගේ නායක නෙතන්යාහු වැනි කණ්ඩායම් විවේචනය කරනවා වෙනුවට, යුරෝපීයයන් සහ ඇමරිකානුවන් විවේචනය කිරීමට හේතුව, යුරෝපයේ සහ ඇමරිකාවේ, පලස්තීනුවන්ව හුදකලා කරන ඊශ්රායල ප්රතිපත්තිවලට සහය දැක්වීමට සහ ඒ හා සමාන ක්රමයක් නිර්මාණය කිරීමට අපි අපේ ආණ්ඩුවලට ඉඩ දී තිබෙන හේතුව නිසාය. අදාළ කලාපයේ වර්ණභේදවාදය හා සසඳන්න. මෙය පලස්තීනුවන්ට තම ජීවිතය ඉතා දුෂ්කර කරන අතර ඔවුන්ට දැඩි විකල්ප දෙකක් ලබා දෙයි: එක්කෝ සෙමින්, නිහඬව දුක් විඳීමට, නැතහොත් ප්රතිරෝධයේ ආයුධ අතට ගැනීමය, බොහෝ විට මෙකී ක්රියාවලියේදී අහිංසක මිනිසුන්ට හානි කිරීමක් සිදු කරයි.
පලස්තීනුවන් ඝාතනය කිරීම, නෙරපා හැරීම්, යුධ අපරාධ ලෙස හඳුන්වන දේවලින් පීඩා විඳින විට කතා නොකිරීමෙන් යුරෝපීයයන් සහ ඇමරිකානුවන් මෙම තත්ත්වය දිගටම පැවතීමට ඉඩ සලසයි. ඔවුන් ඊශ්රායල ක්රියාවන් ඉතා බරපතල වැරදි ලෙස සලකනු ලැබුවද ඒවා අවතක්සේරු කිරීමට හෝ සමාව දීමට නැඹුරු වෙති. මීට අමතරව, මිනිසුන් බොහෝ විට පලස්තීනුවන් දැඩි ලෙස විවේචනය කරන අතර ඔවුන්ගෙන් ඇතැමෙක් ප්රචණ්ඩත්වයෙන් ප්රතිචාර දක්වන විට ‘සතුන්’ හෝ ‘ම්ලේච්ඡයන්’ වැනි අපහාසාත්මක යෙදුම් භාවිතා කරති. ඔවුන් ප්රචණ්ඩත්වයට යොමු වන්නේ ඔවුන්ගේ පවුල්වලට සහ ප්රජාවන්ට හානි කිරීමේ හිතාමතා, මන්දගාමී සැලැස්මක් ඇති බව ඔවුන් විශ්වාස කරන නිසා, එය වර්ග සංහාරයක් ලෙස ඔවුන් දකිනා බැවිනි. එය එක්තරා ආකාරයක ජන සංහාරයකි. පලස්තීන ප්රචණ්ඩත්වය හෙළා දකින අතරම ආත්මාරක්ෂාව සඳහා බලය භාවිතා කිරීමට ඊශ්රායලයට ඇති අයිතිය පිළිගන්නා මෙම ප්රවේශය ගැටලුවක් ලෙස සැලකෙන්නේ එය දෙපැත්තේම අන්තවාදීන්ට සහාය දෙන බැවිනි. හමාස් සංවිධානය එය අගය කරන්නේ එය පලස්තීන දුක් වේදනා කෙරෙහි බටහිර උදාසීනත්වය තහවුරු කරන නිසා සහ ඊශ්රායල පදිංචිකරුවන් සහ නෙතන්යාහු වැනි නායකයින් එය ඔවුන්ගේ වෙන්වීමේ සහ ජනගහනය ඉවත් කිරීමේ ප්රතිපත්ති දිගටම කරගෙන යාමට අවසරයක් ලෙස සලකන බැවිනි.
“නමුත් යානිස්”, මිතුරන් සහ සතුරන් මගෙන් අසන්නේ “හමාස් සංවිධානයේ කුරිරුකම් හෙළා දැකීමට ඔබට සදාචාරාත්මක යුතුකමක් නැද්ද?” යනුවෙනි.
මම මගේ මිතුරන්ට ලබා දෙන පිලිතුර පැහැදිලිය:
“කවුරු සම්බන්ධ වුණත් හිතාමතාම අහිංසක මිනිස්සුන්ට හානි කිරීම වැරදිය. සාදයකදී ඊශ්රායල ජාතිකයින්ට පහර දීම, පලස්තීන රෝහල්වලට බෝම්බ දැමීම, යුක්රේන දරුවන් පැහැර ගැනීම හෝ රුසියානු සිරකරුවන්ට වධ හිංසා කිරීම වැනි දේ, වින්දිතයාගේ ජාතිකත්වය හෝ අනන්යතාවය වෙනස් නොකරයි. ඔබ ඔබේ පාර්ශ්වයේ වැරදිවලට සමාව දෙන අතරේ අනිත් පාර්ශවයේ ක්රියාවක් පමණක් හෙළා දකිනවා නම්, එය ආචාර ධර්ම සහ ජාත්යන්තර නීතියේ මූලධර්මවලට හානි කරයි.”
වර්ණභේදවාදය පවත්වාගෙන යාමට ඊශ්රායලයට ඇති අයිතිය ආරක්ෂා කරන්නන්ට මගේ පිළිතුර ද නිසැක ය:
නිරායුධ මාධ්යවේදීන්, වෛද්යවරුන් සහ ළමයින් ඝාතනය කිරීම ගැන ඔබ ඊශ්රායලය විවේචනය නොකරන්නේ නම්, ඔබට හමාස් සංවිධානයේ වැරදි සම්බන්ධයෙන් සාධාරණ ලෙස විවේචනය කළ නොහැක. යුද කාලීන හැසිරීම් සඳහා නීති රීති ගෙනහැර දක්වන ජිනීවා සම්මුතිය සැමට එකසේ අදාළ විය යුතුය. බලවතුන්ට යම් ආකාරයකට එයින් මගහැරයාමට ඉඩ හරිමින් දුර්වලයන්ට එරෙහිව එය භාවිතා කිරීම දරුණු අසාධාරණයකි.
සාරාංශයක් ලෙස, හමාස් සංවිධානය හෝ ඊශ්රායල පදිංචිකරුවන් හෝ ඊශ්රායල-පලස්තීනයේ සටන්කාමීන් හෙළා දැකීමක් මගෙන් ඉල්ලා සිටින අයට එම හෙළාදැකීම නොලැබෙනු ඇත: යුරෝපීයයන් සහ ඇමරිකානුවන් වන අප විසින් කෙරෙන එවැනි සම්ප්රදයනුකුල හෙළා දැකීමක් යනු ගින්නට පිදුරු දැමීමක් නිසා – එය ගැටලුවේ කොටසක් මිස විසඳුමක් නොවේ. අප කළ යුතු දේ මම එම මතභේදාත්මක සම්මුඛ සාකච්ඡාවේදී පැහැදිලි කළෙමි:
“මෙම ඉතා කණගාටුදායක තත්ත්වය වෙනසක් කිරීමට යුරෝපීයයන් සහ ඇමරිකානුවන් වන අප, ක්රියාමාර්ග ගැනීමට සහ ධනාත්මක වෙනසක් ඇති කිරීමට පෙලඹිය යුතුය. අප දකුණු අප්රිකාවේ කළ ලෙස ඊශ්රායලයේ වර්ණභේදවාදී ක්රමයට තිත තැබීමට එක්ව කටයුතු කළ යුතුයි.”
කෙටියෙන් කිවහොත්, මෙම ගැටුමේදී දෙපාර්ශ්වය විසින්ම සිදු කරන ලද දරුණු ක්රියා චක්රය ගැන මම කම්පා වෙමි. ඊශ්රායලයේ වර්ණභේදවාදී ක්රමය වන මේ සියලු ප්රශ්නවලට මුලික හේතුව නොසලකා හරිමින් එක් පාර්ශවයක් තෝරා බේරා හෙළා දැකීමේ ක්රියාවට මම සම්බන්ධ නොවන්නේ එබැවිනි.
ඊශ්රායලය දකුණු අප්රිකානු වර්ණභේදවාදය හා සමාන නොවන අතර හමාස් යනු මැන්ඩෙලාගේ දකුණු අප්රිකානු ජාතික කොංග්රසය වැන්නක් නොවේ! මේ දෙක සම කරන්නට බැහැ නේද?
පලස්තීනුවන් වර්ණභේදවාදය යටතේ ජීවත් වූ බවට නෙල්සන් මැන්ඩෙලා කිසිවිටෙක සැක නොකළේය. [එසේම ඊශ්රායලය ප්රිටෝරියාහි සුදු ආධිපත්යවාදීන්ගේ හොඳම මිතුරා බව ඔහු හොඳින් දැන සිටියේය.] වර්ණභේදවාදයට එරෙහි ව්යාපාරයේ මූලාරම්භයේ වීරයෙකු වූ ඩෙස්මන්ඩ් ටුටූ ද එය තේරුම් ගෙන එය බොහොම විචිත්ර ලෙස ප්රකාශ කළේය.
හමාස් සංවිධානය සහ ANC (අප්රිකානු ජාතික කොංග්රසය) එකිනෙකට වෙනස් වුවත්, ඉදිරිපත් කෙරෙන කාරණය නම්, දකුණු අප්රිකාවේ හෝ ඊශ්රායලයේ වේවා, ඕනෑම වර්ණභේදවාදී ක්රමයක් ප්රචණ්ඩත්වයට සම්බන්ධ වන අතර, මෙම ප්රචණ්ඩත්වය තවත් ප්රචණ්ඩත්වයට තුඩු දෙන බවයි. ප්රචණ්ඩත්වයේ චක්රය නැවැත්වීමට නම්, වර්ණභේදවාදය නොසලකා හරිමින් ප්රචණ්ඩත්වය හෙළා දකිනවාට වඩා වර්ණභේදවාදී ක්රමය අවසන් කළ යුතුය.
ඊශ්රායලය තම පැවැත්ම සඳහා යුද්ධයක නිරත නොවන්නේද?
නැත, එය එසේ නොවේ. ඊශ්රායලය න්යෂ්ටික සන්නද්ධ රාජ්යයක් වන අතර සමහර විට ලෝකයේ වඩාත්ම තාක්ෂණිකව දියුණු හමුදාවක් සහ එක්සත් ජනපද මිලිටරි යාන්ත්රනය (ගුවන් යානා ප්රවාහක යානා සූදානම් කර ඇත) එහි පිටුපස ඇත. ඊශ්රායලයට බරපතල හානියක් කළ හැකි නමුත් ඊශ්රායලයේ හමුදාව පරාජය කිරීමට හෝ ඊශ්රායලය විසින් දිගුකාලීන එක්සත් ජනපද සහ යුරෝපා සංගමයේ සහාය ඇතිව ගොඩනගා ඇති වර්ණභේදවාදී ක්රමය යටතේ පලස්තීනුවන්ගේ මන්දගාමී ජන සංහාරය දිගටම ක්රියාත්මක කිරීම වැළැක්වීමට කිසිදු හැකියාවක් නොමැති හමාස් කණ්ඩායම සමඟ කිසිදු සමමිතික බවක් නොමැත.
හමාස් සංවිධානයට තමන්ව සමූලඝාතනය කිරීමට අවශ්ය යැයි බිය වීම ඊශ්රායල ජාතිකයින්ගේ පැත්තෙන් සාධාරණ නැද්ද?
යුදෙව්වන් සමූලඝාතනයට ලක්වීම ඇතුළු වෙනස්කම්වලට මුහුණ දුන් ඉතිහාසයක් ඇත. තම රටේ ආරක්ෂාව දුර්වල වුවහොත් තවත් ප්රහාරයක් එල්ල වේ යැයි ඊශ්රායල ජාතිකයන් බිය වීම ස්වාභාවිකය. කෙසේ වෙතත්, ඔවුන්ගේ පලස්තීන අසල්වැසියන් මත වර්ණභේදවාදී ක්රමයක් බලාත්මක කිරීමෙන් සහ ඔවුන්ට අසාධාරණ ලෙස සැලකීමෙන්, ඊශ්රායලය ඇත්ත වශයෙන්ම යුදෙව් විරෝධී හැඟීම් වැඩි කිරීමටත්, හමාස් වැනි කණ්ඩායම් ශක්තිමත් කිරීමටත්, අවසානයේදී ඊශ්රායලයේ සහ ලොව පුරා සිටින යුදෙව්වන්ගේ ජීවිත අවදානමෙහි හෙලීමටත් ඉඩ ඇත. එබැවින්, වර්ණභේදවාදය ඊශ්රායල ජාතිකයන් ආරක්ෂා කිරීමට හොඳම ක්රමය නොවන බව අවශ්යයෙන්ම කිව යුතුය.
යුදෙව් විරෝධීවාදය ගැන කුමක් කිව හැකිද?
යුදෙව් විරෝධීවාදය යනු සෑම විටම තර්ජනයක් වන බරපතල ගැටළුවකි. විශේෂයෙන්ම තම අයිතීන් වෙනුවෙන් සටන් කරන පලස්තීනුවන් අතර මෙන්ම ලොව පුරා සිටින ඔවුන්ගේ ආධාරකරුවන් අතර එය සම්පූර්ණයෙන්ම තුරන් කළ යුතුය. සපයා ඇති සබැඳියෙන් ඔබට කියවිය හැකි යුදෙව් විරෝධීවාදය ආමන්ත්රණය කරන්නේ කෙසේද යන්න පිළිබඳව මා අන් තැනෙක අදහස් දක්වා ඇත. https://www.yanisvaroufakis.eu/2021/02/14/speaking-of-antisemitism-a-personal-view-as-related-to-my-diem25-comrades-video-text/
මා හමාස් සංවිධානයේ කුරිරුකම් හෙළා දකිනවාද?
අපරාධකරුවා හෝ වින්දිතයා කවුරුන් වුවත් සෑම සාහසික ක්රියාවක්ම මම හෙළා දකිමි. මා හෙළා නොදකින දෙය නම්, සෙමින් දැවෙන, නමුත් නොවැලැක්විය හැකි, වාර්ගික පවිත්ර කිරීමේ වැඩසටහනක කොටසක් ලෙස නිර්මාණය කර ඇති වර්ණභේදවාදී පද්ධතියකට සන්නද්ධ ප්රතිරෝධයයි.
මා සතියකට පෙර හමාස් සංවිධානය කළේ යුක්තිසහගත ප්රතිරෝධයක් හෝ සාපරාධී සාහසික ක්රියාවක් ලෙස සැලකුවාද?
පලස්තීනුවන් කොටු කර තැබීම ලෙස ඔවුන් දකින නීති විරෝධී බාධකයෙන් ගැලවීමට උත්සාහ කිරීම සහ ඊශ්රායල හමුදාව සමඟ ගැටුමක නිරත වීම සාහසික ක්රියාවක් ලෙස නොසැලකේ. කෙසේ වෙතත්, ඔවුන් වැඩිහිටි හෝ තරුණ හෝ සිවිල් වැසියන් ඝාතනය කිරීම දැඩි ලෙස හෙළා දකින අතර එය දරුණු සාහසික ක්රියාවක් ලෙස සලකයි. යුද අපරාධ කිසිවිටෙකත් යුක්ති සහගත නොවන බව ද මම විශ්වාස කරමි.
පලස්තීනුවන් සාමකාමී මාර්ගවලින් ඔවුන්ගේ අරමුණු ඉටු නොකරන්නේ ඇයි?
ඔවුන් එසේ කළා. PLO (පලස්තීන විමුක්ති සංවිධානය) වරක් ඊශ්රායලය පිළිගෙන සන්නද්ධ ගැටුම් අත්හැරියේය. කෙසේ වෙතත්, ඔවුන්ගේ උත්සාහය අවමානයට ලක් වූ බවත්, ඔවුන්ගේ ජනතාව ක්රමයෙන් ඉවත් කළ බවත් ඔවුන්ට හැඟුණි. ඊශ්රායලයේ වර්ණභේදවාදී ප්රතිපත්ති කරන කොටගෙන සිදුවන මන්දගාමී සහ ක්රමානුකූල හානියක් ලෙස ඔවුන් සැලකූ දෙයට ප්රතිරෝධය දැක්වීමට ඇති එකම විකල්පය ප්රචණ්ඩත්වය ලෙස ඔවුන් දුටු නිසා මෙම අතෘප්තිය බොහෝ පලස්තීනුවන්ගේ ඇස් හමුවේ හමාස් සංවිධානය නැගී සිටීමට හේතු විය.
දැන් කළ යුත්තේ කුමක්ද? ඊශ්රායල–පලස්තීනයට සාමය ගෙන එන්නේ කෙලෙස ද?
මම ප්රධාන කරුණු තුනක් ඉල්ලා සිටිමි: සටන් නැවැත්වීම සඳහා වහාම සටන් විරාමයක්, හමාස් සංවිධානය සහ ඊශ්රායලය විසින් රඳවාගෙන සිටින සියලුම ප්රාණ ඇපකරුවන් නිදහස් කිරීම සහ වර්ණභේදවාදය අවසන් කිරීමට ජාත්යන්තර ප්රජාව කැපවී සිවිල් පුරවැසියන්ගේ සමාන අයිතිවාසිකම් සහතික කිරීම සඳහා එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය විසින් පහසුකම් සැපයෙන සාම ක්රියාවලියක්. සෑම කෙනෙකුටම අයිතිවාසිකම්. ඉදිරි මාවත ලෙස ද්වි-රාජ්ය විසඳුමක් හෝ තනි ලෞකික රාජ්යයක් යන්න තීරණය කිරීම ඊශ්රායල සහ පලස්තීනුවන්ට අයත් විය යුතු යැයි මම විශ්වාස කරමි.
දිගු හා ජවසම්පන්න විවාදයකින් පසුව ළඟා වූ අපගේ ව්යාපාරයේ ස්ථාවරය වූයේ, ද්වි-රාජ්ය විසඳුම දැන් යල්පැන ගොස් ඇති අතර සැමට සමාන සිවිල් අයිතිවාසිකම් සහිත තනි රාජ්යයක් වඩාත්ම යථාර්ථවාදී විසඳුමක් බවයි.
පරිවර්තනය – මිගාර රත්නායක
Comments (0)